انواع تاکسی ها و تاریخ آن ها (نگاهی به تاریخ تاکسی)

تاکسی های درشکه ایی


- تاکسی های اسبی و درشکه های کرایه ای

کالسکه و تاکسی های درشکه ای با ریشه فرانسوی (نرماندی) به معنی اسب کرایه ای است.اولین سند کالسکه های درشکه ای و کرایه ای به سال 1588 بر می گردد.زمانی که کاپیتان بیلی یک سرباز قدیمی 4 کالسکه را برای مراسم خاص در کنار دریا مستقر کرد.دردهه 1760 بیش از هزار گاری و درشکه های پر سر و صدا در خیابانهای لندن باعث تراکم زیادی شده بودند.

در سال 1380 وسیله ای با دو صندلی و دو چرخ ساخته و عرضه شد که آن را درشکه دو چرخ نامیدند این وسیله که برای مردم سریع و راحت بود سابقه تاکسی لندن محسوب می شود از اواسط قرن نوزدهم دو نوع تاکسی در این شرح مطرح یا تردد شده یکی از این تاکسیها درشکه دوچرخه ای بود که قابلیت سرعت و زیبایی را توام داشت.دومین تاکسی ها در ایستگاه های راه آهن کار می کرد چهار چرخه هایی سنگین به نام گرولر ( Growler ) بود که توانایی حمل بار را داشت.تاکسی های اسبی که در طول جنگ جهانی اول در سوم آوریل 1974 مجوز این تاکسیهای سریع رسماً لغو شد.

- تاکسی های موتوری

اولین تاکسیهای موتوری لندن که نام مدیر کمپانی خود را به نام برسیز (Berseys) داشتند نوع تاکسی الکتریکی بود.اما لقب این تاکسی به نام هومینگ بروس متاثر از صدای این تاکسی بود.از سال 1897 که 25 دستگاه از این تاکسیهای الکتریکی در خیابانهای لندن وارد شدند تا یکسال بعد تعدادشان به 50 دستگاه رسید.از آنجائی هم که این تاکسیها سبب حوادث مختلفی در شهر شده بودند و مشکلات فراوانی ایجاد کردند اطمینان عمومی از این تاکسی ها صلب شد تا اینکه در سال 1900 این تاکسیها از مدار تاکسیهای لندن خارج گردید.اما اولین تاکسی با سوخت بنزین در لندن در سال 1903 توسط پرونل (Prunel) ساخته و معرفی شد.هرچند که پس از آن نمونه های دیگری نیز ساخته شد ولی بلحاظ مالی با شکست مواجه شدند.بعضی از این خودروها دارای ظاهری عجیب و البته فاقد سرعت بودند.تا پایان سال 1906 حدود صد تاکسی موتوری در لندن حضور داشتند اما وجود 500 تاکسی از کمپانی رنو که جزو تاکسی های عمومی لندن بودند انقلابی در تجارت ایجاد کرد.طرح قوانین مربوط به طراحی تاکسی های موتوری در سال 1906صورت گرفت.توسعه قوانین مربوط به کارخانه داران در ساخته های بعدی تاکسیها بسیار موثر بود.بیشتر تاکسیها بعد از سال 1906 بوسیله فروشندگانی چون من (Mann) اورتون (Orertone)،نپیر (Napier) پن هارد (Penhard) که هر دو بوسیله شرکت M و G اداره می شدند،ارائه گردیدند.همچنین تاکسیهائی از کمپانی های فیات،دراک (Darrag) بلسیز (Belsize) و کمپانی های دیگر ظاهر شدند.اما تا سال 1911 تاکسیهای کرایه ای گران بودند.شروع جنگ جهانی اول تجارت تاکسی را دگرگون و البته نابود کرد.به گونه ای که ماشین های یونیک که بسیار عمومیت داشت متوقف گردید.چراکه این کمپانی ها شروع به تولید جنگ افزارهای مورد استفاده در جنگ کرده و رانندگان جوان تاکسیها نیز به جبهه ها رفته و به تدریج تاکسی را کنار نهادند.

گروه ها : مقالات
برچسب ها :

نظرات

  1. حسن پورمهدی

    بسیار عالی و جالب. امیدوارم سایر ادارات شهرستان هم این چنین حرکت هایی برای رفاه مردم و بالا بردن سطح سرویس دهی خودشون انجام بدن

ارسال نظر

جستجوی سایت

فهرست مطالب

خبرنامه ی سایت


(سازمان حمل و نقل همگانی شهرداری اسلام آباد غرب)