تاریخچه تاکسی و تاکسیرانی (نگاهی به تاریخ تاکسی)

Image title


تاکسی کلمه ای فرانسوی است که در زبان فرانسوی متداول گشته و به اتومبیل کرایه ای گفته می شود که در داخل شهرها مسافران را با نرخ معین از نقطه ای به نقطه دیگر می برد.با توجه به تحول حمل و نقل مسافران و وارداتی بودن مکانیسم تاکسی و تاکسیرانی شاید بتوان تاریخ دقیقی در زمان پیدایش تاکسی و آغاز فعالیت تاکسیرانی در ایران دانست گفته می شود که در سال 1324 اولین تاکسی در ایران توسط خانم فخرالدوله وارد تهران قدیم شد.ولی انچه مسلم است اینکه تاکسیرانی دورانی متشتت و غیر متمرکز را پشت سر گذاشت ولی آنچه مسلم است اینکه تاکسیرانی دورانی پر مشقت و غیر متمرکز را پشت سرگذاشت و بلاخره در تاریخ 28/3/1359 لایحه قانونی در طی یک ماده واحده راجع به تمرکز امور مربوط به تاکسیرانی شهر تهران زیرنظر شهرداری تهران به تصویب شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران رسید. و سپس در تاریخ بیستم مرداد ماه سال 1372 قانونی مشتمل بر یک ماده و بعنوان یک تبصره الحاقی در مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 7 شهریور ماه 1372 به تایید شورای نگهبان رسید و برابر ان قانون امور تاکسیرانی سایر شهرهای کشور توسط شهرداریهای مربوط،اداره خواهد شد و کلیه قوانین و مقررات مغایر لغو می گردد.ایین نامه های اجرایی ماده واحده مصوب 28 خرداد 1359 شورای انقلاب جمهوری اسلامی و این تبصره توسط سازمان شهرداری های کشور با هماهنگی وزارت کشور تهیه و پس از تصویب هیات وزیران به اجرا گذارده خواهد شد.هیات محترم وزیران نیز در تاریخ دهم ابان ماه سال 1374 ایین نامه اجرایی قانون مذکور را تهیه و به تصویب رساند و وزارت کشور در اجرای ان ایین نامه مقرر داشت تا اداره امور تاکسیرانی در شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت " مستند به سرشماری رسمی کشور " را به سازمانهای مستقلی به نام " سازمان تاکسیرانی " پس از تصویب اساسنامه محول کند و در شهرهای دارای جمعیت کمتر از 200 هزار نفر در سازمان اداری شهرداری پستهای لازم را پس از کسب موافقت سازمان امور اداری و استخدامی کشور ایجاد کند تا به رتق و فتق امور تاکسیرانی بپردازد.در همین راستا،اداره کل امور شهر و شهرداریها وحوزه معاونت هماهنگی امور عمرانی وزارت کشور،دستورالعمل ویژه تاکسیرانی رابرای سراسر کشور تهیه کرد که در حال حاضر به اجرا گذاشته می شود.تصدی و اجرای کلی طرح های مطالعاتی و اجرایی و عمرانی مربوط به تاکسیرانی و رفاه شهروندان در ارتباط با تاکسیرانی،تصمیم گیری و تعیین تکلیف نسبت به کلیه اموری که به هر نحوی به تاکسیرانی ارتباط پیدا می کند،تدوین و تصویب ایین نامه ها و دستورالعمل ها و بخشنامه های داخلی مورد نیاز،اعمال و اجرای مقررات تصویب شده نسبت به تاکسیرانان و تاکسیداران ونظارت بر امور رفاهی،درمانی،تامینی،فرهنگی،بازرگانی،خیریه وورزشی کارکنان،تاکسیداران،تاکسیرانان،مدیران ورانندگان شرکتها و برنامه ریزی در امور اجرایی،کنترل،بازرسی،امور انظباطی وتشویقی از اهداف سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی ساری است.سازمان تاکسیرانی ساری در سال 1381 هجری شمسی تاسیس شد.قبل از سال 1381 به عنوان واحد در شهرداری مشغول به کار بود.جمعآ 1385 دستگاه تاکسی در این سازمان موجود می باشد که جدیدا مسافربرهای شخصی هم تحت پوشش قرار گرفته اند.طبق دستورالعمل ستاد ساماندهی مسافربران شخصی تهران.تصدی و اجرای کلیه طرح های مطالعاتی و اجرایی و عمرانی مربوط به تاکسیرانی و رفاه شهروندان در ارتباط با تاکسیرانی،تصمیم گیری و تعیین تکلیف نسبت به کلیه اموری که به هر نحوی به تاکسیرانی ارتباط پیدا می کند،تدوین و تصویب ایین نامه ها و دستورالعمل ها و بخشنامه های داخلی مورد نیاز،اعمال و اجرای مقررات تصویب شده نسبت به تاکسیرانان و تاکسیداران و نظارت بر امور رفاهی،درمانی،تامینی،فرهنگی،بازرگانی،خیریه و ورزشی کارکنان،تاکسیداران،تاکسیرانان،مدیران و رانندگان شرکت ها و برنامه ریزی در امور اجرایی،کنترل،بازرسی امور انظباطی و تشویقی از اهداف سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی ساری است.


گروه ها : مقالات
برچسب ها :

هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده

ارسال نظر

جستجوی سایت

فهرست مطالب

خبرنامه ی سایت


(سازمان حمل و نقل همگانی شهرداری اسلام آباد غرب)